dijous, 8 d’octubre del 2015

L’educació, un canvi que encara ha d’evolucionar més

La sessió d’avui l’hem iniciat mirant el llistat de temes del treball d’investigació. Hem estat una estona fins que finalment cada grup ha tingut una temàtica assignada. Tot seguit, hem aclarit dates de reunions del treball perquè els grups es comencin a organitzar i es posin mans a l’obra a investigar! El projecte s’ha d’iniciar amb dues preguntes/reflexions: què sabem del tema i que voldríem saber? Caldrà reflexionar a partir d’aquestes preguntes i  compartir-ho amb el professor, per tal de partir d’uns coneixements previs.

Tot seguit, una vegada encaminades aquestes preguntes, s’haurà de començar a elaborar un índex en el qual han de constar-hi el següents aspectes: conceptes concrets, què s’entén per…?, què vol dir…?, classificació concreta segons el tema a estudiar, especificació de la part que volem aprofundir, entre d’altres. De manera que, aquesta serà la primera fase. Amb tot això fet, ens presentarem el dia 29 d’Octubre per realitzar la reunió esmentada anteriorment en la qual es farà una trobada individual per grups amb el professor, amb un franja de 20 minuts, per parlar d’aquest document i comentar-li quins coneixements teòrics tenim, enllaços, pàgines web, experiències escolars… A més, també començar a proposar-li alguna idea de com volem desenvolupar la sessió didàctica (proposta didàctica) davant dels companys.

Entre tema i tema no volem oblidar-nos de comentar que hem parlat de les impressores 3D, una realitat que moltes de nosaltres en desconeixíem l’existència. S’ha comentat que ja hi ha alguna escola que ha integrat algun dels seus models, i que existeixen centres on tu pots llogar i imprimir en 3D. Hem buscat una fotografia per poder-nos imaginar com és una màquina d’aquestes.   

A continuació, hem  recordat dos aspectes clau que vam treballar la setmana passada. El primer, sobre la identitat digital. Hem comentat els  avantatges que té avui dia la utilització del whatsapp i del facebook, per exemple, com a mitjans de comunicació per superar la distància.
El segon concepte del qual hem estat parlant és sobre la importància de ser conscients del que comporta fer pública certa part de la nostra vida personal. No se’ns pot oblidar que a partir de les xarxes socials es pot extreure molta informació sobre nosaltres.

Seguidament, hem començat a reflexionar sobre la proposta que teníem per aquesta setmana tenint com a referència la paraula canvi, ja que Ken Robinson parla sobre el canvi del sistema educatiu i Adel de com canvien les maneres d’aprendre, és a dir, ja no només s’aprèn de manera presencial sinó que es pot aprendre a través de la visualització de vídeos o lectura d’articles penjats a la xarxa.

Arran d’això, ens han presentat una eina digital per poder subratllar textos visuals, és a dir, un vídeo. Per tal de poder-la configurar és necessari accedir al Google Chrome, ja que aquest ens permet descarregar aplicacions gratuïtes. Per tant, per poder obtenir-la cal anar a la botiga de Chrome i cerca aquesta eina la qual s’anomena “Videonot.es” i cal afegir-la al nostre compte, de manera que s’ha d’iniciar sessió al Chrome.

A continuació, ens han explicat com funciona: copies l’enllaç del vídeo que vols treballar i se’t obre a mà esquerra. A la part dreta, pots escriure tots els comentaris que t’interessin i se’t guarden en el segon en què els has escrit. De tal manera que després, quan cliques en un comentari que has escrit, et remet al tros de vídeo d’aquell comentari. Aquesta aplicació està vinculada al google drive en el qual s’obre una carpeta per guardar els vídeos que seleccionem.

Per saber-ne més, poder entrar en el següent enllaç, on podeu consultar l’article de Rosalie Ledda on explica què és i com funciona el VideNot.es.  

A partir d’aquí, ens ha donat peu a comentar i debatre, conjuntament, les tres idees que havíem cregut rellevants del vídeo. Aquí volem deixar l’enllaç perquè pogueu veure de quin vídeo estem parlant:


Els principals temes que han sorgit han estat:
  • Relacionat amb el vídeo, en Ken Robinson apunta que hi ha un model industrial, en què l’escola és com una fabrica i a partir d’aquí, planteja la idea de canviar aquest model i agrupar els infants per coneixements. A partir d’aquí, s’ha produït un debat, ja que hi ha hagut gent que pensava que era positiu per als infants dividir-los d’aquesta manera i d’altra banda, hi havia gent que creien que era millor agrupar als infants per nivells de coneixement. I com a un punt més innovador, hi ha hagut una persona que ha apuntat que ella creia que seria més convenient treballar per projectes.

  • La segona idea que hem comentat és la del fet de si l’educació actual va enfocada a que els infants acabin trobant feina o no. Per tant, relacionat amb això, Ken Robinson contraposa 2 models diferents: l’industrial (el tradicional, tots iguals) i l’orgànic (on l’escola seria un jardí i cada infant seria una llavor, tenint en compte que se’ls ha de cuidar i regar cada dia. Per tant, potenciant les diferències).

  • I per últim, sorgeix el tema que comenta en Robinson al vídeo relacionat amb el TDH, dient que actualment hi ha molts nens que els diagnostiquen TDH i que creu que això és causat per la quantitat d’estímuls que els presenta la societat en tot moment. A partir d’aquí, hem reflexionat i ha sorgit la idea de contradicció entre els estimuls que reben i l’atenció que se’ls demana que aquest fet  fa que els infants estiguin hiperestimulats i està relacionat amb què hi hagi tants infants amb TDH. A l’escola també els hem de sobreestimular, o hem de deixar de banda aquests estímuls?

Finalment, hem comentat breument el vídeo d’Adell el qual fa referència al PLE (Personal Learning Enviornment). De manera, que ens hem proposat un repte per tot el curs i que aquest aprenentatge sigui molt més estructurat i tots poder formar part del PLE per compartir a la xarxa els nostres aprenentatges.

Grup 2: Neus López, Carla Torrent, Sandra Villa i Cristina Villaronga

1 comentari:

  1. Per ampliar informació sobre les impressores 3D i l'escola: http://diarieducacio.cat/blogs/bits/2014/06/19/les-impressores-3d-una-revolucio-tambe-a-les-aules/

    ResponElimina