diumenge, 13 de desembre del 2015

Els models didàctics i l’ús de les TIC

Sessió 10 de desembre del 2015
Avui a la sessió hem tractat els models didàctics i l’ús de les TIC. Hem vist com hem passat d’un model tradicional on el mestre controlava i dosificava els continguts, a un model on els nens ja saben coses, tenen coneixements que han après fora l’aula, i es fomenta el treball cooperatiu ja que és una manera rica d’aprendre.


També hem vist que informació i coneixement no és el mateix. La informació és quelcom que existeix i que hi ha al món, en canvi els coneixements són saber, és entendre. Així doncs, aplicar la informació a un context ens dóna coneixements.

Per entendre els models didàctics hem comentat alguns temes del power point:


D’on venim?
  • Venim d’una educació bàsicament magistral, on el professor controla i dosifica continguts, aquests normalment es troben recollits en els llibres de text.
  • Els alumnes tenen el paper de prendre notes.
  • Molts professors utilitzen recursos TIC però ho fan sense criteri.


Què hauríem de potenciar?
  • Tenir en compte la combinació d’aprenentatge dins i fora l’aula.
  • Tenir en compte que el treball cooperatiu i col·laboratiu és molt potent.
  • Disposar d’un ordinador i projector a l’aula faciliten poder accedir a Internet i aprofitar-ne els recursos per a tractar qualsevol tema interessant per als alumnes. S’ha d’entendre Internet com una immensa biblioteca plena de recursos.


On som i cap a on anem?


És molt  important que l’alumne aprengui a aprendre. Volem passar de ser “centres d’ensenyament” a “centres d’aprenentatge”. L’alumne ha de ser capaç de cercar, seleccionar i sintetitzar la informació que troba i transformar-la en coneixement. El coneixement és informació compartida. Per a caminar endavant, cal que el professor cedeixi el seu protagonisme als alumnes.


En el model actual, hi ha una cessió del protagonisme del professor a l’alumne, ja que trobem que els alumnes cada vegada poden fer més autonomament. Hem passat d’un mestre que presenta continguts, a un mestre que genera una pràctica i a un mestre que planteja una proposta on el nen té un control intern de l’aprenentatge.

Evolució del continguts d’aprenentatge
Cal potenciar la geometria del “triangle didàctic” a través de les tasques d’aprenentatge.


El que pretenem és passar de centres d’ensenyament a centres d’aprenentatge, per tant, cal educar a l’alumne perquè sigui capaç d’aprendre a aprendre de forma autònoma al llarg de la vida, és a dir, hem de fomentar les competències vers els continguts.
Per avaluar una competència no només es necessita abocar continguts sinó també fer, per tant, serà interessant trobar situacions vinculades a la realitat o crear contextos per tal que els alumnes puguin evidenciar les competències.

Cal tenir present la zona de competència autònoma i la zona de desenvolupament potencial que va proposar Vigotsky. Així, les TIC ens poden ajudar a treballar autònomament i potenciar la zona de desenvolupament autònom: exercicis de consolidació, de repàs, útils per garantir hàbits i generar automatismes. Per això, ens calen alguns canvis metodològics com ara augmentar les dosis de:

  • Treball Cooperatiu
  • Aprenentatge per descobriment
  • Treball per projectes
  • Crear situacions de conflicte cognitiu a partir de la resolució de problemes.

cuadre tic .jpg


En aquesta idea de què l’alumne ha de tenir control i autonomia en el coneixement, les TIC ens poden oferir eines que:

  • Ens facilitin la pràctica guiada i el treball autònom
  • Informin dels processos que segueixen els nostres alumnes
  • Ajudin a traspassar el control de l’aprenentatge dels professors als alumnes.

Al final de la sessió, se’ns ha plantejat una proposta per treballar en grup. Havíem de seleccionar un model didàctic i una eina per presentar-la:
Models didàctics

Eines i recursos:

Personalment, ens ha semblat molt interessant conèixer i poder treballar amb eines de presentació com Glogster i Animoto ja que les desconeixíem i són molt interessants no només per a treballar les TIC amb els alumnes sinó per a preparar l’explicació sobre un tema fruit del treball cooperatiu o per a fer una presentació d’un projecte treballat a l’aula.


Maria Caubet, Olivia Mateu, Judit Montes i Alba Renom




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada